Kinesiske skulpturer

 

 

 

 

 

 

 

Høyverdig, avansert kunst ble laget i Kina, mens vi fremdeles ryddet landet for stein etter siste istid.

Ettertraktede kunstgjenstander som i dag oppnår meget høye priser på de internasjonale kunstauksjoner.

Forskellige former for kinesisk kunst har vært påvirket av store filosofer, lærere, religiøse figurer og politiske ledere. Ankomsten av buddhisme og moderne vestlig inflytelse, har også forårsaket store endringer.

Kunsthistorikere kan med stor sikkerhet skille de forskjellige dynastiene fra hverandre.

Flere tusen års tradisjoner med dynastier har gitt kunst med høyst forskjellig utseende og uttrykk. Samtidig er det noen visuelle røde tråder som går igjen og gjør at man med en gang kan se på et kunstverk og si at det har sitt eget distinkte kinesiske preg.

 

_____________________________

Mer enn 2000 år gamle antikke kinesiske skulpturer 

Alle figurene er laget i leirgods og har rester av bemalning.

Figurer som dette ble tradisjonelt laget som gravgaver. Disse figurene er fra tre ulike tidsepoker, Han, Wei og Tang.

Et lite utvalg figurer

Den store soldaten og det lille hodet er fra Han dynastiet 206 f.Kr til 220 e.Kr. De 3 mannsfigurene er fra Wei dynastiet 386-535 e.Kr.

Kvinnefigurene, dvergfiguren og de 2 hestene med ryttere er fra Tang dynastiet 618-906 e.Kr.

 

Skål, «Famille Rose», Qianlong 1736-1795.

Dekor med flerfarget overglasur

Kinesisk kunst har lange tradisjoner for dekor spekket med symboler. Utgangspunktet er ofte religion og tro. Begrepet lykke er viktig i denne tradisjonen, og vi finner det uttrykt i mange former, bl. a. som hell, fremgang, glede, langt liv, rikdom og harmoni. Alle blomster, dyr, vekster og skrifttegn symboliserer noe i seg selv, men også sammensetningen av de ulike motivene har betydning og danner ofte billedrebuser og ordleker. Lotus og Mandarinender danner f. eks. sammen et symbol for ekteskapelig lykke. På denne praktfulle store skålen finner vi blant annet Peoner, Lotus, Krysantemum og Piletregrener. Peoner symboliserer fremgang, velstand, ære, skjønnhet, hengivenhet og kjærlighet.

 

 

 

 

Terrin, Qianlong 1736-1795.

Dekor med blå underglasur

Mønsteret «Willow Pattern» ble introdusert i siste halvdelen av 1700-tallet. Det ble etter hvert den mest berømte porselensdekoren i verden, brukt bl. a. av Wedgwood, Porsgrund, Egersund, Rørstrand og Gustavsberg. Dekoren består som regel av et klassisk kinesisk elvelandskap med pagoder, piletrær, figurer over en bro samt flygende fugler. Ett av de mest berømte sagnene rundt denne dekoren forteller om Koong-se som var datter av en rik mandarin. Hun forelsket seg i sin fars assistent Chang. Dette likte ikke faren. Derfor bygget han et høyt hus hvor datteren skulle bo. Han planla at hun skulle gifte seg med en mektig hertug. Bryllupet skulle skje den dagen blomstene falt fra piletreet (sørgepilen). Men Chang klarte å hente Koong-se, og ved hjelp av en båt rømte de til en øde øy. Der levde de lykkelig i mange år inntil hertugen fant dem. Som hevn sendte han soldater for å drepe det lykkelige paret. Sagnet sier at gudene ble så rørt over parets sterke kjærlighet at de foreviget dem som to flygende fugler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingefærkrukke

Yongcheng 1723-1735, Imaridekor, dekor i rød og blå underglasur og med overglasur i gull.

I Qing dynastiets periode kalt Yongcheng, finner du noe av Kinas mest fargerike og vakre porselenskunst. Denne perioden regnes som en av de tre høydepunktene innen kinesisk poselenskunst.

Utviklingen av "Fencai" glasur i denne perioden ga porselensdekor med nyanser og valører en tidligere ikke kunne oppnå. Ny teknologi ga mulighet for brenning ved høyere temperatur. Sammen med den forbedrede Fencais glasur og fargepigmenter, oppnådde man en helt ny briljanse. Dette tilførte kinesisk kunst fra denne perioden en helt ny og intens energi.

Vi har nå inne et utvalg kinesiske skulpturer

Kom innom eller se dem i vår nettbutikk

 

Kvinnefigurer

Leirgods med rester av bemalning. Kina, Tangdynastiet 618-907 e.Kr.